News

Konsultacje projektu rozkładu jazdy pociągów 2025/26
11.02.2025
Do 12 lutego mieszkańcy Województwa Łódzkiego mogą składać wnioski do projektu rozkładu jazdy pociągów 2025/2026. Chociaż nowy rozkład jazdy wejdzie w życie dopiero w połowie grudnia, już teraz czas pomyśleć o zmianach, które powinny się w nim znaleźć. Zachęcamy mieszkańców Gminy, w szczególności o składanie wniosków dotyczących połączeń przejeżdżających przez stację Chorzew Siemkowice.
Departament Infrastruktury Urzędu Marszałkowskiego Województwa Łódzkiego rozpoczyna badanie potrzeb przewozowych w publicznym transporcie zbiorowym do projektu rozkładu jazdy pociągów 2025/2026, obowiązującego od 14 grudnia 2025 r.
Swoje propozycje mieszkańcy mogą składać od 3 do 12 lutego. Wystarczy wypełnić krótką ankietę i opisać swój pomysł na zmiany w rozkładzie jazdy Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej i Polregio. Propozycje mogą dotyczyć też funkcjonowania linii Kolejowej Komunikacji Autobusowej ŁKA. Przy składaniu wniosków za punkt odniesienia należy przyjąć obowiązujący rozkład jazdy 2024/2025.
Przy składaniu wniosków za punkt odniesienia należy przyjąć obowiązujący rozkład jazdy 2024/2025. Wszystkich zainteresowanych prosimy o wypełnienie ankiety dostępnej pod poniższym linkiem w okresie od 3 do 12 lutego 2025 r.
Ankieta: https://elodzkie.pl/ankiety/badanie-potrzeb-przewozowych-2025/
Przypomnijmy, że przez stację Chorzew Siemkowice kursują dwie pary pociągów Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej relacji Łódź Fabryczna – Częstochowa oraz 5 par pociągów Polregio relacji Chorzew Siemkowice – Częstochowa. Odjazdy z Chorzewa Siemkowic zaplanowano na godziny 4:28, 6:30*, 9:36, 12:28, 15:21*, 16:20, 20:25, natomiast z Częstochowy na godziny 6:40, 8:00* 10:40, 14:40, 16:35* 18:40, 22:40. Czas przejazdu na tym odcinku wynosi od 48 do 57 minut.
* – pociągi Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej z/ do Łodzi
Urząd Marszałkowski informuje, że na kształt rozkładu jazdy pociągów wpływa szereg czynników. Przed złożeniem wniosku o korektę/zmianę rozkładu jazdy pociągów prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami:
• Kolejowe regionalne przewozy pasażerskie na obszarze województwa realizowane są na podstawie ustawy z dnia 16 grudnia 2010 r. o publicznym transporcie zbiorowym (Dz. U. z 2023 r. poz. 2778, z 2024 r. poz. 1583) oraz ustawy z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym (Dz. U. z 2024 r. poz. 697, 731).
• Organizatorem przewozów kolejowych na obszarze województwa łódzkiego jest Marszałek Województwa Łódzkiego.
• Usługi przewozowe na zlecenie Marszałka Województwa Łódzkiego świadczą operatorzy kolejowi – Spółka POLREGIO S.A. – Łódzki Zakład w Łodzi oraz Spółka „Łódzka Kolej Aglomeracyjna” Sp. z o. o.
• Kolejowe przewozy pasażerskie wykonywane są po infrastrukturze kolejowej, należącej do Skarbu Państwa i zarządzanej przez Zarządcę Infrastruktury kolejowej – Spółkę PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
• Ostateczny kształt rozkładu jazdy pociągów konstruowany jest przez zarządcę infrastruktury kolejowej w oparciu o Regulamin przydzielania tras pociągów na sieci kolejowej PKP PLK S.A. oraz na podstawie wniosków złożonych przez poszczególnych Przewoźników i Operatorów kolejowych.
• W trakcie obowiązywania rocznego rozkładu jazdy, PKP PLK S.A. zastrzega sobie prawo do wprowadzania korekt do rocznego rozkładu jazdy – tzw. cykle zamknięciowe.
• Operator świadczący usługi przewozowe na terenie województwa składa do PKP PLK S.A. wnioski do rozkładu jazdy, opracowane na podstawie projektu rozkładu jazdy uzgodnionego z Organizatorem przewozów z zachowaniem wymogów określonych w Regulaminie przydzielania tras pociągów na sieci kolejowej PKP PLK S.A. Wnioski muszą być złożone z minimum 9 miesięcznym wyprzedzeniem, w przypadku gdy dotyczą nowego rocznego rozkładu jazdy oraz z co najmniej 3 miesięcznym wyprzedzeniem w przypadku korekty już obowiązującego rozkładu jazdy.
Każdy wniosek o korektę/zmianę rozkładu jazdy pociągu zostanie przeanalizowany pod kątem:
• wpływu na możliwość zapewnienia dojazdów do/z miejsc pracy i nauki,
• częstotliwości kursowania pociągów na danej trasie,
• wpływu na rozkład jazdy innych pociągów regionalnych,
• możliwości realizacji obiegów taboru oraz pod kątem możliwości finansowych Województwa,
• uzgodnień z sąsiednimi organizatorami przewozów na liniach stycznych z innymi Województwami.
Nie będą rozpatrywane wnioski:
• ogólnikowe, niezawierające konkretnych postulatów,
• zawierające uwagi dotyczące budowy i stanu przystanków, dworców i linii kolejowych (adresatami takich uwag są spółki odpowiadające za utrzymanie linii i infrastruktury kolejowej m.in.: PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. i PKP Nieruchomości),
• dotyczące połączeń dalekobieżnych, których organizatorem jest minister właściwy do spraw transportu,
• dotyczące połączeń obsługiwanych przez innych operatorów niż Spółka ŁKA sp. z o.o. i Spółka POLREGIO S.A. – Łódzki Zakład w Łodzi